This day in Denmark, ther was a article in the newspaper called B.T.
About childabuse. The womens name is Dorte Tveiti, and she is my wife.
by Nordic 19 Replies latest watchtower child-abuse
This day in Denmark, ther was a article in the newspaper called B.T.
About childabuse. The womens name is Dorte Tveiti, and she is my wife.
Cool! Too bad I can't find a Danish-to-English translator on the web....
Could someone translate this for us Americans who refuse to use any language other than english?
LOL....good one Else!
Americans who refuse to use any language other than english?
Good one...............but I'm sure we would all be happy to know another language if our school systems would teach us other languages, in elementary school, like they do in almost every other country in the world.
Even in Malaysia, the children are almost all tri-lingual, from early childhood..............English, Malay (Bahasa Malaysian), and Mandarin. Many others also speak Tamil and at least one Indonesian dialect. And it is a developing nation.
Here's the Danish text of the article. Whoever can translate this is one great Dane!
# # # # #
Luk vindue
15. oktober 2003 kl. 00:30 | Print fra www.bt.dk | © B.T 2003
Blev gravid med min far som 12-årig
Af: TORBEN BAGGE
Dorte Tveiti, 39, mor til tre, udsender nu chokbog om sin uhyggelige barndom med seksuelt afsporet, voldelig far, der gjorde sin 12-årige datter gravid, lod hende føde og bagefter dræbte barnet.
»Jeg har tre-fire presseveer, og så føder jeg en lille pige. Min mor tager imod hende. Hun holder hende op med front imod mig, mens min far klipper navlestrengen. Min mor lægger hende over på skrivebordet, og min far tager hende op.
Min lille pige græder som et sundt barn, men så går min far ud i køkkenet med hende. Nogle få sekunder efter holder hun op med at græde. Der bliver helt stille...« Disse ord kunne være beskrivelsen af en normal dansk fødsel.
Men for Dorte Tveiti, 39, pædagogstuderende, Lemvig, var fødslen og minutterne derefter - det, der skulle være de lykkeligste stunder i en kvindes liv - kulminationen på et mareridt uden sidestykke.
Ærligt og utilsløret har hun valgt at beskrive sin grumme barndomsoplevelse i selvbiografien »Overgreb«, som udkommer i næste uge på forlaget Documentas:
Misbrugt som tre-årig
»Siden tre-års alderen blev jeg udsat for den værste forbrydelse, som kan ramme et barn. Jeg blev misbrugt seksuelt af min far. Det kulminerede, da han gjorde mig gravid som 12-årig. Som 13-årig blev jeg tvunget til at føde hans barn. Det skete på spisebordet derhjemme.
Straks efter fødslen forsvandt han med barnet og dræbte det,« fortæller Dorte Tveiti, der efter flere år i terapi hos en speciallæge i psykiatri endelig tør stå frem med sin fulde identitet - og historien i alle detaljer.
»Ved at skrive bogen har jeg fået sat de forfærdelige ting på plads. Sammen med de hyppige besøg hos en psykiater - og godt hjulpet af en forstående og tålmodig mand - har bogen været vigtig terapi for mig.
Det har været som at grave sig til bunds i en enorm kompostbunke, lag for lag. Endelig kan jeg sige, at jeg har opnået en form for indre ro. Jeg har nu lært at leve med de dystre minder. Med bogen håber jeg at kunne give en hånd til andre med store sår i sjælen.«
I mange år fortrængte og fornægtede hun de smertelige oplevelser. Hun var midt i 30erne, da hun valgte at gå ind i processen med at afdække fortiden - og valgte at gå til politiet.
Politi og statsadvokat har dog valgt at lade sagen falde - dels på grund af forældelse og på grund af det, der i fagsproget kaldes »bevisets stilling«. Desuden har politiet ikke haft held til at opspore barneliget.
Forældre nægter
Forældrene, som hun i dag har afbrudt al kontakt med, benægter hændelserne. Men en storesøster har over for politiet svoret på, at overgrebene virkelig fandt sted.
En række vidnesbyrd fra mennesker med kendskab til familien bekræfter også mistanken om den alvorlige forbrydelse. Selv de allertidligste oplevelser har mejslet sig ind i Dorte Tveitis sind:
»Da jeg er ca. tre år, er jeg en dag inde i stuen sammen med min far. Han begynder at løbe efter mig, mens han smiler og ler. Jeg er så angst, som jeg aldrig har været før, og jeg skriger. Men han fanger mig, lægger mig på ottomanen, tager mine trusser af og har samleje med mig. Jeg skriger stadig, og han siger: »Ti stille!«
Det bliver han ved med, mens han trækker mig gennem stuen og ud i bryggerset, derfra op ad trappen, gennem soveværelset og ind på mit værelse. Han smider mig på sengen, så jeg har ryggen opad, og så gennembanker han mig.
Min søster og bror er også inde i værelset, og de er begge helt forstenede i ansigterne. Da min far er gået, kommer min søster hen og trøster mig.«
Gennem hele barndommen må Dorte Tveiti lægge ryg til en barsk blanding af sexmisbrug, trusler og vold. Familien, alle medlemmer af Jehovas Vidner, lever en ret isoleret tilværelse på en gård på Års-kanten i Nordjylland - måske en del af forklaringen på, at ingen udefra reagerer.
Dorte Tveiti: »Da jeg er ca. 11 år, går jeg en dag ind i stalden omme bag møddingspladsen. Efter at jeg har lukket døren bag mig, opdager jeg, at min far også er derinde. Han siger kommanderende: »Kom her!«
Jeg tør ikke andet end at gå hen til ham. Han tager fat i mig og dunker mig gentagne gange mod muren ind til min brors værelse, mens han siger: »Din bastardunge, jeg hader dig. En dag slår jeg dig ihjel.«
Derefter tager han fat under min hage, og hans hånd presser mod min strube. Han tvinger mit hoved bagover ind i muren. Men så endelig har han fået raset ud, og han går sin vej.
I en anden situation - jeg er vel ca. 12 år - sidder jeg på ottomanen inde på min søsters værelse. Min far kommer derind, for nu vil han have sex. Men i stedet griber han mig om halsen og trykker til.
Jeg bliver panikslagen, for jeg er overbevist om, at jeg skal dø. Men pludselig giver han slip og forlader værelset,« fortæller Dorte Tveiti, der ikke lægger skjul på, at moderen var bekendt med overgrebene.
»Det er min mor, der opdager, at jeg er gravid. Men det sker først flere måneder henne i forløbet. Hun er formodentlig - ligesom mange andre - begyndt at undre sig over, at jeg pludselig tager voldsomt på, og med sin viden om min fars seksuelle overgreb har hun lagt to og to sammen.
Jehovas Vidner: Du er besat
En dag trækker hun mig til side og spørger tilsyneladende oprigtigt interesseret, om det efterhånden ikke er længe siden, jeg har haft min menstruation. Jeg kan ikke gøre andet end at sige sandheden i håb om, at så ved min mor, hvad der skal gøres.
Jeg indrømmer med det samme, at det ER længe siden, jeg har haft min menstruation, og omgående spørger hun mig: »Er det far, der har gjort det?«
I Jehovas Vidner møder Dorte Tveiti som voksen ingen forståelse: »Både mine forældre og medlemmer af sekten har slået på, at jeg måtte være besat af Djævlen, når jeg kunne komme med den slags beskyldninger.
Og normalt ville sekten så vælge at udstøde sådan en person. Det er dog - mærkeligt nok - ikke sket. Men jeg har - selvfølgelig - forlængst afbrudt enhver forbindelse til sekten,« siger Dorte Tveiti, der under arbejdet med sin bog bl.a. har fået moralsk støtte af den kendte forfatter Jane Aamund.
Forfatteren har ligefrem skrevet forordet i bogen. »Jane er et vidunderligt, forstående menneske. Samtalerne med hende har haft stor betydning for mig psykisk.«
THIS TRANSLATION IS BY: http://www.humanitas-international.org/newstran/index.html
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Went pregnant by my father that 12-å bonanza
http://images.bt2.metropol.dk/206/206054/206054_small.jpg
Dorte Tveiti today 39 år, fortlleræ about one terribly experience. photo Scanpix.
[sidebar article on same page]
Actuals - The Question Card
Dorte Tveiti, author from the book » injustice«, notified to 2001 one father ( today 81 år) by to the childhood that orchard exposed her by frequent bank and the threat, by jvnligtæ that orchard sexmisbrugt her, done her pregnant that 12-å bonanza, charged her fdeø child, that he thereafter drbteæ.
Lgstrøø police travelled aim against the father and afhrteø members from the family, however statsadvokaten omitted to last terminate that go question against the gentleman på utterly from forldelseæ and the evidence calling.
The corpse from spdbarnetæ is never been fundet. There's after by anyone år the paper fundet a mysterious child's play known kirkegrdenå to Nsborgæ, no så a long way from the family grdå på Års- the border. The local prstæ, there should orchard nrmereæ acquaintance to the corpse, is however ddø.
»that can be right vretæ that babe, i fdteø, and that my father drbteæ. That can be at least no preclude« says Dorte Tveiti.
[end sidebar article]
From TORBEN Back street
Dorte Tveiti, 39, mother to three, delegates actually shock about one uhyggelige childhood by sexual derail, the violence father, there did one 12-å exuberant daughter pregnant, claim her fdeø and behindhand drbteæ child.
»i've three- four presseveer, and så fderø i a little bird. My mother accepting her. She keeps her up by front to me, while my father punches the umbilical cord. My mother lggeræ her by på the bureau, and my father handles her up.
My little bird grderæ that a sundt babe, however så grå my father forth to kkkenetø by her. Some få seconds after keeps she up...
...by that grdeæ. There proves all calm...« Those words could vreæ the representation from a standard danish fdselø.
However by Dorte Tveiti, 39, pdagogstuderendeæ, Lemvig, were fdslenø and the minutes thereafter that, there should vreæ they fortunate stunder to a woman life the peak på a mareridt except sidestykke.
Ærligt and barefacedø has she selected that depict one ferocity barndomsoplevelse to selvbiografien » injustice«, that appears to nsteæ week på leave Documentas:
Misuse that three-å bonanza
»the paper three-års the age went i exposed to the vrsteæ crime, that can be border a babe. I went misuse sexual from my father. That reach its climax, when he did me pregnant that 12-å bonanza. That 13-å bonanza went i forced to that fdeø his babe. That occurred på spisebordet derhjemme.
At once after fdslenø disappeared he by child and drbteæ det,« fortlleræ Dorte Tveiti, there after several år to therapy by a specialityæ to psychiatry final trø stå forth by one loaded identity and the affair to all details.
»by typing the book have i fetå set they forfrdeligeæ things på site. Together with they frequent besgø by a whiskers and good aided from a forstendeå and tlmodigå gentleman has the book vretæ important therapy by me.
It has vretæ that that dig oneself in to ground to a enormous kompostbunke, coat by coat. Final can be i tell, that i've opnetå a fitness by home peace. I've actually lrtæ that live with they bout memories. By the book hberå i that could give a hndå to others by heavy srå to sjlen.æ«
TO a lot of år fortrngteæ and forngtedeæ she they smertelige experiences. She was in the middle of 30erne, when she choosen that gå into the procedure by that afdkkeæ the past and choosen that gå to the police.
Police and statsadvokat has after selected that cause the question go down partly på utterly from forldelseæ and på utterly from that, there to fagsproget are accessed » the evidence calling«. Moreover has the police no had success to that detect barneliget.
Leaveæ ngteræ
Forldreneæ, that she today has switched all contact by, bengalæ hndelserneæ. However a storessterø has towards the police svoret på, that the encroachment real found spot.
A rkkeæ vidnesbyrd from people by acquaintance to the family bekrfteræ også suspicion about the grievous crime. Themselves they allertidligste experiences has mejslet themselves into Dorte Tveitis mind:
»when i am ca. three år, am i a day in the room together with my father. He begins that lbeø after me, while he smiles and clay. I am så horror, that i never has vretæ frø, and i shrieking. However he capturing me, lggeræ me på ottomanen, handles mine menace from and has intercourse by me. I shrieking settled, and he says: »ten calm!«
It is he known by, while he trkkeræ me by the room and forth to bryggerset, therefore along the staircase, by sovevrelsetæ and in på my vrelseæ. He throw me på the bed, så i've the back upwards, and så thrash soundly he me.
My ssterø and brother is også in vrelsetæ, and they are both all forstenede to the faces. When my father is getå, upcoming my ssterø by and trsterø mig.«
By whole the childhood må Dorte Tveiti lggeæ back to a gruff compound from sexmisbrug, the threat and bank. The family, all members from Jehovas Vidner, liver a correct isolate tilvrelseæ på a grdå på Års- the border to Nordjylland mskeå a part from the exposition på, that none from without responds.
Dorte Tveiti: »when i am ca. 11 år, grå i a day into the barn omme at the back mddingspladsenø. After i've buttoned up boyø at the back me, detects i, that my father også is in there. He says domineering: »come here!«
I trø nothing but that gå to him. He handles fat to me and obscure me repeatedly against the wall in to my brother vrelseæ, while he says: »your bastardunge, i enemy yourself. A day slrå i yourself to death«
Thereafter handles he fat amid my whiskers, and his hndå forcing against my structure. He forcing my brain round at the back into the wall. However så final has he fetå rage forth, and he grå one way.
TO another situation i am well ca. 12 år sits i på ottomanen in på my sstersø vrelseæ. My father upcoming in there, by actually vil he orchard sex. However instead catching he me about the tail and pressing to.
I proves panikslagen, by i am persuaded about, that i shall dø. However abrupt treats he release and leaving vrelset,æ« fortlleræ Dorte Tveiti, there no lggeræ hiding place på, that the mother were acquainted with the encroachment.
»it is my mother, there detects, that i am pregnant. However that occurs frstø several mnederå at to leaveø. She is assumingly equals a lot of others begun that be surprised at, that i abrupt handles fierce på, and by one know about my fars sexual injustice has she laid two and two between them.
Jehovas Vidner: You are held
A day trkkeræ she me aside and sprgerø apparently sincerely interested, about that efterhndenå no is lngeæ the paper, i've had my menstruation. I cant greø different than that tell the truth to hbå about, that så known my mother, what there shall gresø.
I indrmmerø at once, that it is lngeæ the paper, i've had my menstruation, and omgendeå sprgerø she me: »is it father, there has done that?«
TO Jehovas Vidner mderø Dorte Tveiti that growing none forstelseå: »Bdeå mine leaveæ and members from sectors has deleteå på, that i mtteå vreæ held from Djvlenæ, noå i could be included that sort of thing accusations.
And normally ville sectors så vlgeæ that issueø sdanå a body. It is after mrkeligtæ very likely no happened. However i've selvflgeligø forlngstæ switched every compound to sectors« says Dorte Tveiti, there while working by one book bl.a. has fetå shady sttteø from the recognizing author Jane Aamund.
The author has straight written the preface to the book. »Jane is a weird, forstendeå human. The conversations by her has had extensive importance by me mental«
Laid at www.bt.dk the 15. october 2003 kl. 0030:
Nordic, I don't understand all of the translation, but your wife's pain shines through. She is a brave woman.
Love,
Nina
Thanks cruzanheart
I am very proud of my wife, the way she struggles. She has now written a book : http://www.documentas.dk
Nordic.
Here is the link from B.T
The newspaper B.T covers all Denmark.
http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=224726/
http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=224722/
The book firm have allready sold a 1000 copi of Dorte's book to book shops in Denmark,
And this day Dorte was in a local Tv station , sending Dortes story this Sunday.
Nordic